Cursus op locatie
Online cursus
Thema's
Docent
Mijn cursussen

Startdatum 2021-11-09 00:00:00

Kunst bewaren voor de toekomst - Geschiedenis en ethiek van conservering en restauratie

Centraal op het beroemde Lam Gods van Hubert en Jan van Eyck staat het Lam op een altaar. Het werd in 1550 door een andere schilder overschilderd, maar dankzij de minutieuze renovatie is het nu terug in zijn volle glorie te zien. En dat wekt heel wat reacties los. Het Lam blijkt immers grote, menselijke ogen te hebben... Overschilderen en aanpassen van een schilderij lijkt misschien heel raar, maar in de 16de eeuw was dit een gangbare methode bij restauratie en conservatie.


Iedere tijd heeft eigen technieken en doelstellingen om kunst te bewaren en te onderhouden. Aan de hand van case studies zoals de recente restauraties van het Lam Gods altaarstuk van de Gebroeders van Eyck (1432), de Oranjezaal van Jacob van Campen (1648-52), het Paleis huis ten Bosch en het Rijksmuseum Amsterdam van Pierre Cuypers (1885) doet Anne van Grevenstein deze evolutie uit de doeken.


Anne van Grevenstein is restaurator van schilderijen en beschilderde objecten. Ze is voormalig adviseur van de Kathedrale Kerkfabriek Sint-Baafs en was daardoor nauw betrokken bij het restauratieproject van het Lam Gods.

In samenwerking met Davidsfonds Reg. Kapellen.

2021-11-09 00:00:00
2021-11-16 00:00:00
2021-11-23 00:00:00
Info: 03 664 09 42 (Marcel Donvil) en op 016 31 06 70 (Davidsfonds Academie)

Adresgegevens

Kunst bewaren voor de toekomst - Geschiedenis en ethiek van conservering en restauratie

Centraal op het beroemde Lam Gods van Hubert en Jan van Eyck staat het Lam op een altaar. Het werd in 1550 door een andere schilder overschilderd, maar dankzij de minutieuze renovatie is het nu terug in zijn volle glorie te zien. En dat wekt heel wat reacties los. Het Lam blijkt immers grote, menselijke ogen te hebben... Overschilderen en aanpassen van een schilderij lijkt misschien heel raar, maar in de 16de eeuw was dit een gangbare methode bij restauratie en conservatie.


Iedere tijd heeft eigen technieken en doelstellingen om kunst te bewaren en te onderhouden. Aan de hand van case studies zoals de recente restauraties van het Lam Gods altaarstuk van de Gebroeders van Eyck (1432), de Oranjezaal van Jacob van Campen (1648-52), het Paleis huis ten Bosch en het Rijksmuseum Amsterdam van Pierre Cuypers (1885) doet Anne van Grevenstein deze evolutie uit de doeken.


Anne van Grevenstein is restaurator van schilderijen en beschilderde objecten. Ze is voormalig adviseur van de Kathedrale Kerkfabriek Sint-Baafs en was daardoor nauw betrokken bij het restauratieproject van het Lam Gods.

Cultureel Centrum 't Kerkske
Kapelsestraat 182
2950 Kapellen
Antwerpen
 03 664 09 42
Anne van Grevenstein-Kruse

Anne van Grevenstein-Kruse

Anne van Grevenstein-Kruse (Antwerpen, 1947) is een Belgisch kunsthistorica en restauratiedeskundige met een internationale reputatie,[2] die vooral in Nederland werkzaam is geweest. Ze was onder andere docent aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht, mede-initiatiefneemster en directeur van Stichting Restauratie Atelier Limburg (SRAL) in Kerkrade en Maastricht, en hoogleraar aan de universiteiten van Nijmegen en Amsterdam. Ze is onder andere bekend van de restauratie van de schuttersstukken van Frans Hals in het Frans Hals Museum in Haarlem (1983-87), de schilderingen in de Oranjezaal van Paleis Huis ten Bosch in Den Haag (1998-2001), de schilderingen in het Paleis op de Dam (2005-2009) en het Rijksmuseum (2002-2012), beide in Amsterdam, en haar betrokkenheid bij de restauratie van Het Lam Gods van Jan en Hubert van Eyck in Gent. Prof. dr. Van Grevenstein is tevens auteur van talrijke wetenschappelijke publicaties op het gebied van de restauratietechniek. (Bron: Wikipedia)

Cursussen van deze docent