Cursus op locatie
Online cursus
Thema's
Docent
Mijn cursussen

Startdatum 2021-03-17 00:00:00

Over meesterwerken, topvervalsingen, meestervervalsers en ster-galeriehouders - Kunst van 440 v.Chr. tot nu

-Hoe definiëren we anno 2020 een meesterwerk?

-De hedendaagse kunstgalerie

-De werkwijze van meestervervalsers

 

Welke kunstwerken uit het verleden en heden blijken vandaag nog échte meesterwerken te zijn? Wat zijn de criteria? Waarom vergissen grote musea en top-experts zich in het aankopen van kunst, die dan topvervalsingen blijken te zijn? Hoe redeneren meestervervalsers? Hoe kwam de hedendaagse kunstgalerie tot stand? Leo Castelli was de eerste galeriehouder in New York die kunstgeschiedenis schreef met zijn ontdekkingen en met de promotie van grote kunstenaars.


Samen met Christiane Struyven gaat u op zoek naar een twintigtal meesterwerken uit de kunstgeschiedenis die ons vandaag nog steeds raken. Maar waarom? En wat met vervalsingen? Beroemde kopieën leren ons veel over de drijfveer van koper, verkoper, vervalser en expert. Een reeks beroemde vervalsingen, aangekocht door grote musea tussen 1850 en 1950, komen aan bod. Ook meestervervalsers zoals Han van Meegeren, Fernand Legros en Wolfgang Beltracchi passeren de revue. Ten slotte bestudeert u het galerijsysteem dat Leo Castelli tussen 1957 en 1982 radicaal vernieuwde en waarbij hij een kapitale rol speelde. Een rol die de hedendaagse kunstgalerieën overnamen.


Cursisten vertellen

‘Zeer goede vergelijkende analyse van de kunstwerken!’ (Halle, 2017)


In samenwerking met Davidsfonds Reg. Torhout.

2021-03-10 00:00:00
2021-03-17 00:00:00
2021-03-24 00:00:00
2021-03-31 00:00:00
Inbegrepen: digitale syllabus

Adresgegevens

Over meesterwerken, topvervalsingen, meestervervalsers en ster-galeriehouders - Kunst van 440 v.Chr. tot nu

-Hoe definiëren we anno 2020 een meesterwerk?

-De hedendaagse kunstgalerie

-De werkwijze van meestervervalsers

 

Welke kunstwerken uit het verleden en heden blijken vandaag nog échte meesterwerken te zijn? Wat zijn de criteria? Waarom vergissen grote musea en top-experts zich in het aankopen van kunst, die dan topvervalsingen blijken te zijn? Hoe redeneren meestervervalsers? Hoe kwam de hedendaagse kunstgalerie tot stand? Leo Castelli was de eerste galeriehouder in New York die kunstgeschiedenis schreef met zijn ontdekkingen en met de promotie van grote kunstenaars.


Samen met Christiane Struyven gaat u op zoek naar een twintigtal meesterwerken uit de kunstgeschiedenis die ons vandaag nog steeds raken. Maar waarom? En wat met vervalsingen? Beroemde kopieën leren ons veel over de drijfveer van koper, verkoper, vervalser en expert. Een reeks beroemde vervalsingen, aangekocht door grote musea tussen 1850 en 1950, komen aan bod. Ook meestervervalsers zoals Han van Meegeren, Fernand Legros en Wolfgang Beltracchi passeren de revue. Ten slotte bestudeert u het galerijsysteem dat Leo Castelli tussen 1957 en 1982 radicaal vernieuwde en waarbij hij een kapitale rol speelde. Een rol die de hedendaagse kunstgalerieën overnamen.


Cursisten vertellen

‘Zeer goede vergelijkende analyse van de kunstwerken!’ (Halle, 2017)


Cultuurcentrum de Brouckere
Aartrijkestraat 6
8820 Torhout
West-Vlaanderen
 050 21 38 58
Christiane Struyven

Christiane Struyven

CHRISTIANE STRUYVEN studeerde rechten in Leuven en kunstgeschiedenis in Cambridge. Ze was 25 jaar lang advocaat in Brussel. Sinds 2009 is ze gids voor BOZAR en geeft ze voordrachten over 20ste-eeuwse schilderkunst voor o.a. de Koninklijke Bibliotheek van België, het Museum Dhondt-Dhaenens en het Musée Picasso (Parijs).

Cursussen van deze docent