Cursus op locatie
Online cursus
Thema's
Docent
Mijn cursussen

Startdatum 2021-04-21 00:00:00

Kampen. Een geschiedenis - een praktijk GEANNULEERD OP LOCATIE, IS EEN WEBINAR GEWORDEN

LET OP: DEZE CURSUS IS EEN WEBINAR GEWORDEN
Neem zeker een kijkje bij de online cursussen

  • Van koloniale tot nazikampen en vernietigingscentra
  • Het kamp als ‘heropvoedingsinstrument’ of ‘eindoplossing’
  • Hedendaagse kampen en het proces van normalisering


Bij het horen van ‘concentratiekamp’ denken we meteen aan nazikampen zoals Auschwitz-Birkenau, maar ‘het kamp’ als een instrument om ‘bepaalde problemen’ op te lossen bestaat al langer. Aan het begin van de 20ste eeuw richtten de Spanjaarden en de Britten concentratiekampen op in Cuba en Zuid-Afrika. Later beschreef politiek filosofe Hannah Arendt hoe die koloniale invulling van het kamp-instrumentarium als een boemerang is teruggekeerd naar het Europese continent.

Van koloniale kampen over nazikampen en de Gulag tot Guantanamo en de Chinese ‘heropvoedingskampen’ vandaag: Christophe Busch gaat terug naar de essentie. Wat is een kamp? Wat kan de geschiedenis van kampen ons leren? Sinds vorige eeuw blijkt het kamp niet weg te slaan uit onze menselijke geschiedenis. Socioloog Zygmunt Bauman stelde zich dan ook terecht de vraag of we vorige eeuw niet als ‘de eeuw van kampen’ moeten benoemen. En hoe zal het kamp deze eeuw ingezet worden om ‘bepaalde problemen op te lossen’?


In samenwerking met .

2021-04-21 00:00:00
2021-04-28 00:00:00
Inbegrepen: digitale syllabus

Adresgegevens

Kampen. Een geschiedenis - een praktijk GEANNULEERD OP LOCATIE, IS EEN WEBINAR GEWORDEN
LET OP: DEZE CURSUS IS EEN WEBINAR GEWORDEN
Neem zeker een kijkje bij de online cursussen

  • Van koloniale tot nazikampen en vernietigingscentra
  • Het kamp als ‘heropvoedingsinstrument’ of ‘eindoplossing’
  • Hedendaagse kampen en het proces van normalisering


Bij het horen van ‘concentratiekamp’ denken we meteen aan nazikampen zoals Auschwitz-Birkenau, maar ‘het kamp’ als een instrument om ‘bepaalde problemen’ op te lossen bestaat al langer. Aan het begin van de 20ste eeuw richtten de Spanjaarden en de Britten concentratiekampen op in Cuba en Zuid-Afrika. Later beschreef politiek filosofe Hannah Arendt hoe die koloniale invulling van het kamp-instrumentarium als een boemerang is teruggekeerd naar het Europese continent.

Van koloniale kampen over nazikampen en de Gulag tot Guantanamo en de Chinese ‘heropvoedingskampen’ vandaag: Christophe Busch gaat terug naar de essentie. Wat is een kamp? Wat kan de geschiedenis van kampen ons leren? Sinds vorige eeuw blijkt het kamp niet weg te slaan uit onze menselijke geschiedenis. Socioloog Zygmunt Bauman stelde zich dan ook terecht de vraag of we vorige eeuw niet als ‘de eeuw van kampen’ moeten benoemen. En hoe zal het kamp deze eeuw ingezet worden om ‘bepaalde problemen op te lossen’?


C-Mine
C-Mine 10
3600 Genk
Limburg
 089 24 09 57
Christophe Busch

Christophe Busch

Christophe Busch studeerde criminologie aan de UGent, Holocaust en genocidestudies aan de Universiteit van Amsterdam en onderzoekt er o.m. hoe nazikampen werden voorgesteld in de Duitse, buitenlandse en verbannen media tussen 1933-1945. Hij werkte twaalf jaar in de forensische psychiatrie (onderzoek en behandeling van geïnterneerde delictplegers) en was acht jaar directeur van Kazerne Dossin in Mechelen. Sinds 2020 is hij directeur van het Hannah Arendt Instituut.

Cursussen van deze docent