Cursus op locatie
Online cursus
Thema's
Docent
Mijn cursussen

Magistraal meerstemmig: polyfonie voor starters en liefhebbers

Onder de prachtige rozet van de Notre Dame in Parijs werd midden 12de eeuw de meerstemmige muziek geboren. In de volgende vijfhonderd jaar transformeerde het eenvoudige organum tot het rijke contrapunt waaraan onder meer Bach zich zou laven. Van het fijnzinnige filigraanwerk van de Ars Subtilior over de ‘klassieke’ renaissancepolyfonie tot de nabloei in de vroegbarok werpt deze introductie tot de polyfonie een blik op mijlpalen, topcomponisten, basisbegrippen en uitvoeringspraktijken. Polyfonie is voor jou een onbetreden pad? Dan is deze cursus jouw ideale gids. Je bent een fijnproever die geen enkel oudemuziekfestival mist? Ook in dat geval scherp je dankzij de overzichtelijke teksten, illustratief beeldmateriaal en zorgvuldig gekozen muziekfragmenten je kennis en luistervaardigheden aan.


Deze e-cursus bevat naast een uitgebreide tekst met afbeeldingen ook video’s met muziekfragmenten.

Sofie Taes

Sofie Taes

Sofie Taes studeerde musicologie aan de KU Leuven (BE), waar ze als kersvers alumna aan de slag kon bij de Alamire Foundation: het Internationaal Centrum voor de Studie van de Muziek in de Lage Landen, gespecialiseerd in gregoriaans en polyfonie van de middeleeuwen tot begin 17 de eeuw. Van 2008 tot 2013 combineerde ze dit onderzoekswerk met een functie als artistiek assistent en muziekdramaturg aan het Antwerpse concerthuis AMUZ. Sofie freelancet als auteur van programmateksten, essays en interviews, als vertaler en redacteur, concert- en opera-inleider en muziekdocent. In juli 2013 schreef ze in opdracht van MAfestival Brugge het boek Het klavecimbel van Ligeti – 50 jaar oude muziek in Vlaanderen. Haar schrijfwerk groeide ondertussen uit tot een breed portfolio. Maar oude liefde roest niet: haar thesis-terrein (muziek uit de Belle Époque) en 15 de -eeuwse polyfonie blijken tot op vandaag de felste hartkloppingen en het meest stugge kippenvel op te leveren.

Cursussen van deze docent

Lees het eerste hoofdstuk

Inleiding